Confecció de la Maqueta Tàctil de la seu del Museu Nacional d’Art de Catalunya-MNAC., a càrrec de l’artista Ana María Marín Gálvez

Maqueta Táctil MNAC

El mes de maig passat 2021, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) va encarregar la confecció de la maqueta tàctil per al seu edifici: el Palau Nacional, una acció que forma part dels projectes cofinançats pel Fons europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en el marc del Programa INTERREG-POCTEFA 2014-2020 (projecte ARTIS 358/19 d’art per a la inclusió social)

Maqueta Táctil MNAC
Maqueta Tàctil MNAC. (Treball en procés). Foto: Arnau Vilalta Marín (2021)

Entre les propostes per a l’elaboració d’aquesta maqueta, la de l’escultora Ana Mª Marín Gálvez, va ser la designada per a aquesta empresa. L’artista, a més del seu treball com a escultora, gravadora i especialista en vidre, es dedica professionalment a la interpretació tàctil del patrimoni cultural, amb una trajectòria de més de 15 anys en el mitjà. Entre els seus treballs destaquen, per exemple, la maqueta tàctil al Palau Güell, a la Pedrera, en el Monestir de Pedralbes a Barcelona o en el Museu de Ciències Naturals de Londres, entre altres.

Sobre aquesta labor, Ana María Marín comenta: «L’escultura com a objecte tridimensional serveix no sols per a donar peu a una activitat contemplativa sinó que també resulta un objecte de coneixement empíric en poder-se tocar, oferint la percepció de la forma, textura i temperatura tant a aquelles persones que no disposen del sentit de la vista com a les que volen experimentar el sentit del tacte complementant la informació visual, la qual cosa li aporta també un valor inclusiu i pedagògic a cada experiència d’interpretació»

«El fet de treballar per a col·lectius com el de les persones invidents o altres discapacitats ens acosta a la resta dels ciutadans, que també poden gaudir en llibertat de tots els sentits. Tota societat que pensa i actua per a la inclusió dels seus ciutadans, obté una qualitat de vida i un nivell sociocultural més ferm, definit i sostenible que qui encara no ho fa» Assegura Marín G.

Per a la confecció de la maqueta tàctil del MNAC, Marín, compta amb la col·laboració del també artista Alireza Doustani Khazali, mestre artesà en marqueteria fina, docent i escultor en fusta, amb més de 40 anys d’experiència desenvolupada entre Espanya i l’Iran, qui a més és membre de la “Honorable Confraria de Mestres Fusters” de Barcelona i és mestre artesà en diversos projectes per a la Generalitat de Catalunya.

Sobre les persones claus per a la concreció d’aquest projecte, tant Ana María M. G., com Alireza Doustani destaquen la participació de Xisca Rigo, tècnica d’accessibilitat des de la perspectiva d’usuari. Rigo està vinculada a l’àmbit de l’accessibilitat cultural i és membre i secretària de l’Associació de Professionals de l’Accessibilitat Universal (ASEPAU). S’ha comptat també amb el suport de la Associació catalana per a la Integració de les Persones Cegues (ACIC), representada en aquest cas per Txell Aymerich.

Alguns detalls sobre la confecció de la Maqueta Tàctil del MNAC

Maqueta Táctil MNAC
Ana Ma. Marín Gálvez, confecció maqueta tàctil MNAC. Foto: Arnau Vilalta Marín (2021)

Segons l’explicat per Ana María Marín G., atorgar major accessibilitat als béns culturals és un treball que requereix lliurament, passió i coneixement, en el cas de la interpretació tàctil del patrimoni, es requereix parar esment en com es trien els materials, perquè responguin de la manera més fidel possible a la temperatura, forma i textura, que aproximin a la persona amb alguna disfunció visual a comprendre el -objecte- original.

L’ideal en l’exploració d’una maqueta per a una persona invident, és que no sigui més gran del que pot abastar amb els dos braços estesos, de tal manera que la persona es pugui fer una idea sobre la proporció del tot i les seves parts.

En aquest cas la maqueta tàctil està feta escala 1:168 i mesura 100 x 100 x 50 cm. Està elaborada gairebé exclusivament en fusta de faig, tallada a mà amb serra de pèl i també incorpora altres materials com a vidre i terracota. Els detalls de portes i finestres estan sent treballats amb marqueteria per a ressaltar els relleus de les diferents parts.

D’acord amb el planificat en el projecte, s’espera que la maqueta estigui acabada a principis de l’any 2022 i ja estan coordinant la seva ubicació final que serà en l’hall del museu.

Fotografia de capçalera: Arnau Vilalta Marín • @arnau_vilmar
Fotografies de la ressenya: Arnau Vilalta Marín i Ana Maria Marín Gálvez
article en castellà: clic en este enlace

 

 

Deja un comentario

Una idea sobre “Confecció de la Maqueta Tàctil de la seu del Museu Nacional d’Art de Catalunya-MNAC., a càrrec de l’artista Ana María Marín Gálvez”